måndag 26 mars 2012

Hen försöker bara provocera


För man fram en åsikt som inte stämmer överens med med den okomplicerade världsbilden, kan man alltid avfärdas som ”hen försöker bara provocera”... DET är oerhört provocerande (inte hen)
 
Mitt förra inlägg lade jag även ut på skolans hemsidas öppna forum, jag tyckte att det kunde vara en intressant diskussion för skolan att ta. Vilka moraliska val man gör eller inte gör då man samlar in pengar till klasskassan. Den respons jag fick var inte odelat positiv... eller för att vara riktigt ärlig den var överhuvudtaget inte alls positiv. Elever skrev in och var upprörda över att jag ”jämför en elev med vapenförsäljare är makalöst eftersom att du inte gillar socker”

Men den mest deprimerande kommentaren kom från tre lärare:
Var ska vi börja? Det kostar att åka på lägerskola och skolan kan tyvärr inte betala. Föräldrarna ska heller inte, av solidariska skäl, behöva punga ut med pengar. Då återstår för lärare, elever och föräldrar att tänka ut olika sätt där vi kan tjäna pengar. I vår klass har vi haft lite olika varianter; musikaler, disko, kakförsäljning och försäljning av gräddbullar och kolor. Nu är vi glada och ser fram emot våra två dagar på Bornholm som vi tror kommer bli ett fint minne för klassen. Eleverna har inte sålt några vapen, droger eller hälerigods. De har sålt kolor och vi hoppas och tror att de som köper av oss kan hantera denna vara. Eleverna har ordnat disko (som inte alls kändes ”hafsiga”) och vi har kunnat konstatera att våra elever visserligen tjänat en slant på detta (1500 kr per kväll), men när vi såg nians elever dansa med sina yngre skolkamrater, var tanken på profithungrande tonåringar långt borta.

Att jämföra kolaförsäljning med vapenexport är magstarkt! Det känns dessutom som en grov förolämpning och en fet smäll mot våra elever som vi upplever som mycket empatiska, socialt engagerade och solidariska.

Vi ifrågasätter också om skolans hemsida är rätt forum för ditt debattinlägg.
Det skapar oro, ilska och frustration bland eleverna.” 
 
Jag måste säga att jag blev ärligt häpen och illa till mods över detta gensvar... svarar:

Det verkar som att man kan läsa in mycket oväntat mellan raderna i mitt inlägg... Läsförståelsen tycks ha gått stadigt på grund och läckt ut mina ord i en frustande våg av affekt. Livbojar kastas ut och fångar fragment som sedan sätts samman till en blodtörstig dront. Sårade böneutropare kastar sedan smulpajer av sanningar från ett allt mer lutande torn i PISA-utredningens sorgliga skugga.”  
Ja... jag vet, högtravande och tramsigt men jag fick lite ”flow” och lät mig föras med, ödmjukt öppnar jag för lite hån :)...forts:

Att läsa att jag jämställer godisförsäljning med vapenexport är en väl magstark tolkning. Jag använder här en liknelse (godisförsäljning) med en aktuell och aningen större händelse (vapenexporten), jag tror inte att det är ett alldeles ovanligt grepp för att belysa ett moraliskt dilemma. 
 
Jag efterlyser en moralisk diskussion om på vilket sätt man håvar in pengar till klasskassan, den verkar inte funnits? Lärare, föräldrar och elever har ägnat sig åt att tänka ut olika sätt att tjäna pengar... vapen, droger och stöldgods har valts bort, det är ju förvisso också olagligt. Om mitt ifrågasättande av huruvida det är OK att inte ha några moraliska diskussioner inför ett praktiskt handlande ”skapar oro, ilska och frustration hos eleverna” så kan jag tycka att det är ytterligare ett argument för att ta den diskussionen. 
 
Det är just i det praktiska handlandet som vår moraluppfattning sätts på prov. Vi kan ha en teoretiskt fulländad moraluppfattning när det inte direkt berör en själv, t ex mot barnarbete i tredje världen... Men när du står inför lustvalet att köpa de där allra ”bäst i test” joggingskorna som du ändå anar är tillverkade av barnarbetare... Då blir det moraliska valet betydligt svårare... Eller som nu, i detta fall när jag moralpredikar, men själv inte har något barn vars klasskassa blir drabbad, då är det lätt. 
 
Jag agerar naturligtvis också moraliskt fel emellanåt, kanske till och med ofta. Det tror jag att vi alla gör men det innebär inte att vi därmed ska strunta i att diskutera vårt moraliska ställningstagande, jag tror det är bra att veta vilka val man gör. Jag tror också att många väljer bort den moraliska aspekten för att "jag vill inte få dåligt samvete för att jag har köpt de här fina gymnastikskorna", men väljer vi bort diskussionen så lär vi inte heller kunna bidra till att förändra förhållandena i skofabrikerna... (Nej, jag jämför inte barnarbete i skofabriker med godisförsäljning till skolresan)

Jag upplever också våra elever som empatiska, socialt engagerade, solidariska... samt, väldigt engagerade, roliga och kloka (samt uppfattar ironi), därför tror jag att om diskussionen introducerades, den skulle falla i god jord. Jag ger i mitt inlägg några exempel på vad man skulle kunna diskutera, därmed inte sagt att t ex alla diskon varit hafsiga och profithungrande... Använder man liknelser och exempel riskerar man förstås att missuppfattas...”Han tycker att vi alltid gör hafsiga diskon”, ”Han tycker att godisförsäljning är lika illa som vapenexport”... Min största erfarenhet av hafsigt arrangerade diskon kommer från min tid både som förälder till gäster och arrangörer.

Ännu har ingen kommenterat behovet av en moraldiskussion, vilket egentligen är det jag här famlar efter. Om hemsidan är rätt forum eller inte för mitt debattinlägg? De ”oroliga, ilskna och frustrerade” eleverna som sökt upp mig och frågat ”vad sjutton jag menar” har både lyssnat och argumenterat på ett intressant sätt. Min ambition är såklart inte att provocera, få uppmärksamhet, ge fet-smällar eller grovt förolämpa eleverna och det tror och hoppas jag att de förstår. Jag vill väcka debatt kring en fråga som är både liten och stor, och kanske kommer jag att lyckas. Etik och moral är spännande även utanför lektionstid.”

Nu sitter jag och är orolig över vad som kan misstolkas i ovanstående... tycker att jag varit försiktig, tog t ex inte med några exempel på hur ett hafsigt disko kan se ut, även om det var lockande ...Vi får väl se...

7 kommentarer:

  1. Roger, du måste väl ändå varit beredd på en reaktion på din text. Diskussionen om godisets moraliska problematik lär väl fortsätta, men även om det inte var din avsikt, att du var ironisk och använde liknelser som vi kanske hade svårt att tolka, så blev vi provocerade. Det finns mycket att diskutera i ditt inlägg och här kommer även moraliska och politiska frågor in. Vi upplever att vi har en klass som verkligen diskuterat och ständigt diskuterar all världens frågor. Ord kan alltid misstolkas, även våra. Därför känner vi oss tveksamma till att använda skolans hemsida för sådana diskussioner, men vi bollar gärna tankar med dig här. Kram Anna S och Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart var han beredd på en reaktion, dock inte en som handlade om "feta smällar, grova förolämpningar, oroliga ilskna och frustrerade elever" eller om förutsättningarna för att kunna åka på läger. Han trodde nog att diskussionen skulle landa i den där "är det OK att sälja vad som helst?"... Om inte skolans hemsida skulle kunna ha ett forum för sådana diskussioner, med och utan missförstånd, tycker han att det är väldigt trist.

      Radera
  2. "ord kan alltid misstolkas" "därför känner vi oss tveksamma till att använda skolans hemsida för sådana diskussioner" Vad menar ni? Diskussioner utan ord?

    SvaraRadera
  3. ha ha ha....diskussion utan ord!!
    Jag hoppas i alla fall på lite ord när vi ses i påsk!

    SvaraRadera