För
man fram en åsikt som inte stämmer överens med med den
okomplicerade världsbilden, kan man alltid avfärdas som ”hen
försöker bara provocera”... DET är oerhört provocerande (inte
hen).

Men den mest deprimerande kommentaren kom från tre lärare:
”Var
ska vi börja? Det kostar att åka på lägerskola och skolan kan
tyvärr inte betala. Föräldrarna ska heller inte, av solidariska
skäl, behöva punga ut med pengar. Då återstår för lärare,
elever och föräldrar att tänka ut olika sätt där vi kan tjäna
pengar. I vår klass har vi haft lite olika varianter; musikaler,
disko, kakförsäljning och försäljning av gräddbullar och kolor.
Nu är vi glada och ser fram emot våra två dagar på Bornholm som
vi tror kommer bli ett fint minne för klassen. Eleverna har inte
sålt några vapen, droger eller hälerigods. De har sålt kolor och
vi hoppas och tror att de som köper av oss kan hantera denna vara.
Eleverna har ordnat disko (som inte alls kändes ”hafsiga”) och
vi har kunnat konstatera att våra elever visserligen tjänat en
slant på detta (1500 kr per kväll), men när vi såg nians elever
dansa med sina yngre skolkamrater, var tanken på profithungrande
tonåringar långt borta.
Att jämföra kolaförsäljning med vapenexport är magstarkt! Det känns dessutom som en grov förolämpning och en fet smäll mot våra elever som vi upplever som mycket empatiska, socialt engagerade och solidariska.
Vi ifrågasätter också om skolans hemsida är rätt forum för ditt debattinlägg.
Det skapar oro, ilska och frustration bland eleverna.”
Att jämföra kolaförsäljning med vapenexport är magstarkt! Det känns dessutom som en grov förolämpning och en fet smäll mot våra elever som vi upplever som mycket empatiska, socialt engagerade och solidariska.
Vi ifrågasätter också om skolans hemsida är rätt forum för ditt debattinlägg.
Det skapar oro, ilska och frustration bland eleverna.”
”Det
verkar som att man kan läsa in mycket oväntat mellan raderna i mitt
inlägg... Läsförståelsen tycks ha gått stadigt på grund och
läckt ut mina ord i en frustande våg av affekt. Livbojar kastas ut
och fångar fragment som sedan sätts samman till en blodtörstig
dront. Sårade böneutropare kastar sedan smulpajer av sanningar från
ett allt mer lutande torn i PISA-utredningens sorgliga skugga.”
Ja... jag vet, högtravande och tramsigt men jag fick lite ”flow”
och lät mig föras med, ödmjukt öppnar jag för lite hån
:)...forts:
”Att
läsa att jag jämställer godisförsäljning med vapenexport är en
väl magstark tolkning. Jag använder här en liknelse
(godisförsäljning) med en aktuell och aningen större händelse
(vapenexporten), jag tror inte att det är ett alldeles ovanligt
grepp för att belysa ett moraliskt dilemma.
Jag
efterlyser en moralisk diskussion om på vilket sätt man håvar in
pengar till klasskassan, den verkar inte funnits? Lärare, föräldrar
och elever har ägnat sig åt att tänka ut olika sätt att tjäna
pengar... vapen, droger och stöldgods har valts bort, det är ju
förvisso också olagligt. Om mitt ifrågasättande av huruvida det
är OK att inte ha några moraliska diskussioner inför ett praktiskt
handlande ”skapar oro, ilska och frustration hos eleverna” så
kan jag tycka att det är ytterligare ett argument för att ta den
diskussionen.
Det
är just i det praktiska handlandet som vår moraluppfattning sätts
på prov. Vi kan ha en teoretiskt fulländad moraluppfattning när
det inte direkt berör en själv, t ex mot barnarbete i tredje
världen... Men när du står inför lustvalet att köpa de där
allra ”bäst i test” joggingskorna som du ändå anar är
tillverkade av barnarbetare... Då blir det moraliska valet betydligt
svårare... Eller som nu, i detta fall när jag moralpredikar, men
själv inte har något barn vars klasskassa blir drabbad, då är det
lätt.
Jag
agerar naturligtvis också moraliskt fel emellanåt, kanske till och
med ofta. Det tror jag att vi alla gör men det innebär inte att vi
därmed ska strunta i att diskutera vårt moraliska
ställningstagande, jag tror det är bra att veta vilka val man gör.
Jag tror också att många väljer bort den moraliska aspekten för
att "jag vill inte få dåligt samvete för att jag har köpt de
här fina gymnastikskorna", men väljer vi bort diskussionen så
lär vi inte heller kunna bidra till att förändra förhållandena i
skofabrikerna... (Nej, jag jämför inte barnarbete i skofabriker med
godisförsäljning till skolresan)
Jag
upplever också våra elever som empatiska, socialt engagerade,
solidariska... samt, väldigt engagerade, roliga och kloka (samt
uppfattar ironi), därför tror jag att om diskussionen
introducerades, den skulle falla i god jord. Jag ger i mitt inlägg
några exempel på vad man skulle kunna diskutera, därmed inte sagt
att t ex alla diskon varit hafsiga och profithungrande... Använder
man liknelser och exempel riskerar man förstås att
missuppfattas...”Han tycker att vi alltid gör hafsiga diskon”,
”Han tycker att godisförsäljning är lika illa som
vapenexport”... Min största erfarenhet av hafsigt arrangerade
diskon kommer från min tid både som förälder till gäster och
arrangörer.
Ännu
har ingen kommenterat behovet av en moraldiskussion, vilket
egentligen är det jag här famlar efter. Om hemsidan är rätt forum
eller inte för mitt debattinlägg? De ”oroliga, ilskna och
frustrerade” eleverna som sökt upp mig och frågat ”vad sjutton
jag menar” har både lyssnat och argumenterat på ett intressant
sätt. Min ambition är såklart inte att provocera, få
uppmärksamhet, ge fet-smällar eller grovt förolämpa eleverna och
det tror och hoppas jag att de förstår. Jag vill väcka debatt
kring en fråga som är både liten och stor, och kanske kommer jag
att lyckas. Etik och moral är spännande även utanför
lektionstid.”
Nu
sitter jag och är orolig över vad som kan misstolkas i
ovanstående... tycker att jag varit försiktig, tog t ex inte med några exempel på hur ett hafsigt disko kan se ut, även om det var lockande ...Vi får väl se...
Roger, du måste väl ändå varit beredd på en reaktion på din text. Diskussionen om godisets moraliska problematik lär väl fortsätta, men även om det inte var din avsikt, att du var ironisk och använde liknelser som vi kanske hade svårt att tolka, så blev vi provocerade. Det finns mycket att diskutera i ditt inlägg och här kommer även moraliska och politiska frågor in. Vi upplever att vi har en klass som verkligen diskuterat och ständigt diskuterar all världens frågor. Ord kan alltid misstolkas, även våra. Därför känner vi oss tveksamma till att använda skolans hemsida för sådana diskussioner, men vi bollar gärna tankar med dig här. Kram Anna S och Lena
SvaraRaderaSåklart var han beredd på en reaktion, dock inte en som handlade om "feta smällar, grova förolämpningar, oroliga ilskna och frustrerade elever" eller om förutsättningarna för att kunna åka på läger. Han trodde nog att diskussionen skulle landa i den där "är det OK att sälja vad som helst?"... Om inte skolans hemsida skulle kunna ha ett forum för sådana diskussioner, med och utan missförstånd, tycker han att det är väldigt trist.
Radera"ord kan alltid misstolkas" "därför känner vi oss tveksamma till att använda skolans hemsida för sådana diskussioner" Vad menar ni? Diskussioner utan ord?
SvaraRaderaÅh...jag nu fattar jag...
RaderaVi bollar tankar utan ord...
Raderaha ha ha....diskussion utan ord!!
SvaraRaderaJag hoppas i alla fall på lite ord när vi ses i påsk!
ser vi fram emot!
Radera