lördag 1 oktober 2011

Fb och Google+ konkurrent?


Det ryktas om en konkurrent till Facebook och Google+. Ett nytt socialt media som kommer att koppla ihop ännu fler informationskanaler till det sociala nätverkandet. Ryktet säger vidare att bl a VISA, mastercard, de större internetbokhandlarna, Spotify (som redan är kopplat till Facebook), bibliotek samt matvarukedjor som ICA och Coop är intresserade av samarbete med den nya aktören på marknaden.

Tanken är att man som användare ska ges möjlighet att spegla en ännu större del av sin person. De böcker man lånar på bibliotek eller köper via internetbokhandel eller med sitt VISA-kort kommer att visas i högermarginalen för dina vänner. Likadant med dina matinköp, kläder mm.

Naturligtvis kommer detta att öppna för möjligheten att fejka sin identitet genom att styra de inköp som man vill ska synas i statusfältet. Utvecklaren manar att det ska ses som en positiv effekt, det kommer att göra att incitamenten för en sund livsstil kommer att öka. Vem vill att det ska synas att du köper över två kilo lösgodis i veckan, eller att man konsumerar t ex skräplitteratur? Redan nu har de som har Spotify kopplat till sin facebook märkt att vännernas musiksmak plötsligt har blivit väldigt avancerad.




Marknadsundersökningar har visat att en klar majoritet skulle tycka att det var bra om man via de sociala nätverken kunde få en mer heltäckande status. Ett önskemål som även uttryckts är att koppla matching-date-sidor till singelanvändarna så att det kan lämnas förslag på lämpliga partners. I de fall då det skulle kunna vara aktuellt med en förstående date skulle också personernas ekonomiska status och tidigare förhållanden kunna väljas.


2 kommentarer:

  1. Spännande på många sätt! Nöjer mig just nu med det här citatet:

    "Redan nu har de som har Spotify kopplat till sin facebook märkt att vännernas musiksmak plötsligt har blivit väldigt avancerad."

    Det blir ju intressant ur ett fin/fulkulturperspektiv - en tjugoårig Lasse Råtta skulle jubla över att folk äntligen verkar få lite styr på musiksmaken, en trettio(ett)årig Lasse Råtta ryser lite över tanken på att låta andra människors uppfattning styra vad man lyssnar på. Samtidigt som jag själv har låtit bli att koppla min Spotify till Facebook för att få lyssna i fred.

    Egentligen har det inte bara med musiken att göra utan med allt du nämner - en låt eller ett inköp görs i en viss kontext som inte med enkelhet framgår i de sociala medierna. Istället blir det fragmentariskt och upp till våra "följare" att bilda sig uppfattningen om oss genom att pussla ihop fragmenten. Inom ramen för vad köpte jag just två kilo lösgodis?

    Jag tycker det är läskigt just nu. Någonting i mig vill säga upp Facebooken och VISA-kortet och tänka att bara för att det är lätt att konsumera över internet betyder inte det att jag måste göra det. Frågan är ju om det i slutändan verkligen blir billigare.

    SvaraRadera
  2. Du, Lasse Råtta kan ju vara en sån anti-snubbe istället (för det är du ju inte nu) köp två kilo lösgodis varje dag...lyssna på Thore Skogman...och publicera dig på de mest underliga sätt...Och sen är det ju inte inköpets sammanhang som är kontexten... Kontexten i det här fallet uppträder i det att ditt inköp publiceras på någons dator någonstans.

    SvaraRadera