tisdag 12 april 2011

PISA på dom igen

PISA-rapporten igen, denna gång har en dansk forskare som gått igenom 360 000 prov i läsförståelse kommit fram till att resultaten inte är tillförlitliga, Sverige kan t ex hamna var som helst mellan 4e och 31a plats genom att använda OECDs egna tolkningsregler.

Vad tror vi att resultatet av detta blir? Jo såklart att man snävar in tolkningsmöjligheterna i läsförståelsetesterna. För att saker ska bli mätbara måste de också vara stängda för olika tolkningar. Inte kommer man att sluta använda sig av rapporten som ett slagträ mot den eländiga skolan, eller för att klappa sig för bröstet om man placerar sig väl. Inte att man börjar ifrågasätta varför diktatoriska och auktoritära skolsystem toppar listorna. Inte heller att man ifrågasätter beställaren av rapporten (OECD). Eller samstämmigheten mellan självmordsstatistik och placering i toppskiktet.

Det kommer att rulla på som vanligt så länge det ligger i näringslivets intresse att använda sig av PISA som en påtryckning för att byta tränare och spelsystem, eller kanske hela lagledningen om det ser riktigt illa ut. Sverige kom inte på medaljplats i skol-VM, men det kanske beror på att vi har en lite annan syn på vad leken går ut, på samma sätt som på den tiden vi förlorade med 13-0 mot ryssarna i ishockey, då var inte VM öppet för proffsen. Våra spelare hade ett liv utanför rinken, deras spelare var militärer som spelade ishockey på heltid.

Skolan är såklart inte att likna vid proffsidrott eller gladiatorspel även om många tycks tro det, eleverna ska inte tvingas sluta skolan efter alltför många hjärnskakningar eller vara nedbrutna på annat sätt av sin skolgång. Skolan ska inte vara en tävling med vinnare och förlorare...även om den fortfarande är det, men de tendenser som finns för att göra den ytterligare så måste förmås att besinna sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar