torsdag 7 april 2011

En yrkesroll minsann...

Jag tror att lärarutbildningen och många legitimerade lärare skulle behöva lära sig tydligare och mer utvecklade metoder för att engagera sina studenter. De gånger de står inför en klass (katederundervisning) är det samma prestation som en skådespelare måste utföra på sin scen, med den skillnaden att de flesta skådespelare har en gedigen utbildning i hur du fångar din publik. 

En storsatsning på didaktik och retorik istället för bedömning och betygssättning skulle väl vara mumma för de små kunskapstörstande eleverna. För det är väl det vi vill? Att skolan ska vara en plats för lust och lärande i första hand?

Om vi skulle flytta perspektivet på läraren från personlighet till tydlig yrkesroll så tror jag att vi kunde komma till rätta med en hel del av de problem som upplevs i skolan. Vi får inte vara så  rädda för att lära ut en fungerande metod med didaktiska knep i syfte att skapa intresse för lärostoffet. En trygg nyutexaminerad lärare har möjlighet att i så fall falla tillbaka på en yrkesroll de gånger hen känner osäkerheten komma krypande. Sedan, med lite erfarenhet skapar man förhoppningsvis sin egen fungerande metod.


Att så många lärare nu är tysta och accepterar styrningen av skolan till att vara en ännu mer bedömande instans och läraryrket till att bli bedömarens, tror jag har att göra med avsaknaden av trygghet i yrkesrollen. Här presenterar skolverket en tydlig instruktion om vad du som lärare ska göra. Att det blir en förändring mot mer administrativt arbete, sortering, klassificering och distansering gentemot eleverna ägnas inte så många tankar verkar det som.

1 kommentar:

  1. I was impressed with this blog, although the material is simple but the results are extraordinary

    cara menggugurkan kandungan
    obat aborsi
    kalkulator kehamilan

    SvaraRadera