onsdag 6 april 2011

ATT FRUKTA HERREN ÄR BÖRJAN TILL VISHET

Precis när jag trodde att jag lyckats få ur mig all ilska över herr Utbildningsminister och hans trogna mediahundar bröstar DN upp sig igen och ger “anekdotisk evidens” ett ansikte...

”Här finns nya pedagogiska idéer som har gett läxläsning, katederundervisning och traditionellt tragglande ett dåligt rykte, trots att alla som gått i skolan vet att det krävs en kombination av vuxenstyrd inlärning och hårt eget arbete för att tillgodogöra sig nya kunskaper.”

Typ alla har väl gått i skolan ja...och de som forskar om sådana här saker har gått länge i skolan och ser att det är mer komplext än så...Väl underbyggda teorier om läroprocessen begabbas som “nya pedagogiska ideér”, hugskott från den haschrökande flumvänstern .  

Skolforskning om lärande och hur man lär sig är tydligen inget som man vill ta till sig istället hänvisar man än en gång till....PISA-rapporten 2009, och Finland som är så bra...och Kina...och SydKorea, Singapore....(vidga perspektiven lite utanför skolan). Varför inte läsa Sven Erik Liedmans senaste bok Hets? Den kan guida er in i problematiken ur en annan infallsvinkel än er egen skolgång.

Alla väl har också varit hos doktorn, frisören, och en hel del har varit hos bilmekanikern, men det finns tydligen en annan respekt för deras kunnande...eller deras... “kunskaper”, ordet  som pöbeln så försåtligt kastar ur sig  likt en ostyrig  bola om lärandets ben. Som om någon skulle vilja en meningslös skola?

I DNs serie “piska eller morot” var det intressant att i alla fall en forskare (Eva Hoff) fick framföra sina åsikter...och förvisso, sedan ställa dem mot den förhärskande anekdotiska evidensen då  i form av t ex Alexander Rubak...

Läxornas värde förutom att understryka klassklyftor, stressa upp våra barn och ungdomar och orsaka ständiga konflikter i familjen är oklart. Forskning om betyg visar snarare att de tar bort motivationen att lära, man lär sig inte längre för sin egen skull...

Skolan är visst det i behov av upprustning men inte genom att gå fel väg och tvärsemot den rådande forskningen. Om nu respekten för auktoriteter är så viktiga i skolan, lyssna då på auktoriteterna inom skolforskning...?  

Skolan är mer än en uppfödningsplats för näringslivet. Lärarna behöver få en tydligare och starkare yrkesroll med sig från lärarhögskolan mm mm. Skolan behöver absolut satsas på...men vem är det egentligen som “urholkar lärarnas auktoritet”?

Kolla här, Fokus och Eva Hoff

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar